Για εκπαιδευτικούς

Τα παιδιά με προβλήματα λόγου και ομιλίας συχνά χρειάζονται εξατομικευμένη βοήθεια για να τα καταφέρουν με επιτυχία στο σχολικό πλαίσιο. Αυτό είναι μια πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς καθώς έχουν μια τάξη 20 ή και περισσότερων μαθητών, των οποίων οι ανάγκες ποικίλουν. Υπάρχουν όμως κάποιες στρατηγικές που μπορούν να ενσωματωθούν στο καθημερινό πρόγραμμα του εκπαιδευτικού παρά το απαιτητικό πρόγραμμα για να υποστηρίξουν παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές λόγου και ομιλίας.

Μερικές από αυτές είναι οι παρακάτω:

  • Ενημερωθείτε με ακρίβεια για τις δυσκολίες του παιδιού. Οι δυσκολίες διαφέρουν από παιδί σε παιδί έτσι είναι σημαντικό να ξέρετε την ακριβή φύση του προβλήματος και πώς μπορεί να επηρεάσει τις επικοινωνιακές ικανότητες του μαθητή. Σε περίπτωση που το παιδί είναι ήδη σε πρόγραμμα για αποκατάσταση η συνεργασία με το λογοθεραπευτή, τον εργοθεραπευτή και τον ειδικό παιδαγωγό είναι πολύ χρήσιμη για να μάθετε τρόπους και στρατηγικές που μπορείτε να τα βοηθήσετε. Μέσω των γονιών μπορείτε γρήγορα να πληροφορηθείτε για τα ενδιαφέροντα του μαθητή, τις δυσκολίες και τις δεξιότητές του.
  • Δημιουργείστε μια ατμόσφαιρα αποδοχής και χαλαρής επικοινωνίας. Τα παιδιά με αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου συχνά έχουν συνείδηση των δυσκολιών στην επικοινωνία και διστάζουν να επικοινωνήσουν. Ενθαρρύνετε τις προσπάθειες για επικοινωνία και εξηγείστε πως ό,τι λάθη κι αν κάνουν δε θα τιμωρηθούν ούτε θα επιτρέψετε να τα κοροϊδεύουν στην τάξη ή να τα διακόπτουν οι συμμαθητές τους. Ακόμη κι αν δεν καταλαβαίνετε αυτό που λέει ο μαθητής αφήστε τον να τελειώσει την πρότασή του. Αν δεν καταλάβατε κάτι μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις που να απαιτούν μικρή απάντηση. Αν πάλι δεν καταλάβατε μπορείτε να ζητήσετε στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν στην επικοινωνία (πχ. «Μπορείς να μου δείξεις τι θες;»). Το να είστε υπομονετικοί είναι ένα καλό πρότυπο συμπεριφοράς για όλη την τάξη και δημιουργεί ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον για όλους.
  • Αποφύγετε να διορθώνετε γραμματικά λάθη. Η καλύτερη προσέγγιση όταν ακούσετε τέτοια λάθη είναι να επαναλάβετε την πρόταση με τον σωστό τρόπο. Για παράδειγμα, αν ο μαθητής ρωτήσει «Τι κάνει τα παιδιά;» μπορείτε να απαντήσετε «Μμμ.. Τι κάνουν τα παιδιά; Παίζουν!» Εστιάζουμε στο περιεχόμενο του λόγου του παιδιού παρά στη γραμματική.
  • Χρησιμοποιείτε πιο απλό λόγο. Αποφύγετε περίπλοκες προτάσεις ως προς το λεξιλόγιο και τη σύνταξη. Η παθητική φωνή ή οι μεταφορικές προτάσεις μπορεί να δυσκολέψουν ένα παιδί με ΕΑΔ στο λόγο. Αν όμως για παράδειγμα χρειαστεί να πείτε μια μεταφορική πρόταση π.χ. «Αυτό το φαγητό μου έσπασε τη μύτη» μπορείτε να το συνοδεύετε με μια πρόταση που ξεκαθαρίζει το νόημα «Μυρίζει πολύ ωραία το φαγητό σήμερα».
  • Κάντε τροποποιήσεις στην αίθουσα. Μικρές αλλαγές μπορεί να βοηθήσουν πολύ ένα μαθητή με ειδική αναπτυξιακή διαταραχή του λόγου. Για παράδειγμα, μπορείτε να τον βάλετε να κάτσει κοντά σας, αυτό θα διευκολύνει να σας ρωτάει και να δίνετε οδηγίες. Θα ήταν καλό να κάτσει μακριά από παιδιά που είναι πιο κινητικά καθώς μπορεί να αποσπάται πιο εύκολα η προσοχή του. Μπορείτε να συμφωνήσετε να σας ειδοποιεί όταν χρειάζεται βοήθεια με έναν τρόπο που να μην προκαλεί διακοπή στο μάθημα. Τα οπτικά βοηθήματα και οι απλές οδηγίες βοηθούν πολύ τις μαθητές με ειδική αναπτυξιακή διαταραχή λόγου.
  • Δώστε ενίσχυση. Η θετική λεκτική ενίσχυση είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για να ενισχύσετε μια συμπεριφορά (π.χ. «Ω. Με κοιτάς ωραία και τα χεράκια είναι ήρεμα μπροστά. Μ αρέσει έτσι που με ακούς προσεκτικά.)

Ο δάσκαλος έχει ουσιαστικά τη δύναμη να αλλάξει δραματικά τη διάθεση του μαθητή με αναπτυξιακή διαταραχή στο λόγο ως προς το σχολείο και τη μάθηση ευρύτερα!

 

Νέα & Ανακοινώσεις

Σχέδιο Νόμου για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με την απορρόφηση σε αυτό του ΤΕΙ Ηπείρου

14-05-2018 13:31

Σας γνωστοποιούμε τις θέσεις του ΣΕΛΛΕ, έτσι όπως αναρτήθηκαν στο http://www.opengov.gr/ypepth/?p=3985#comments, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σχεδίου νόμου για τη συγχώνευση του ΤΕΙ Ηπείρου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Κοινό ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Φορέων Ειδικής Αγωγής - 14.05.2018

14-05-2018 13:01

Αθήνα,  14 Μαΐου  2018

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Εμείς, οι σύλλογοι και  τα σωματεία Επαγγελματιών-Επιστημόνων και νομικών προσώπων που παρέχουμε Ειδικές Θεραπείες σε παιδιά, εφήβους καθώς και στους γονείς τους, ύστερα από την παρουσία μας στην Ημερίδα του Υπουργείου Υγείας που πραγματοποιήθηκε στη Σχολή Δημόσιας Υγείας στις 7/5/2018 :
 

ΝΕΑ Εγκύκλιος ΕΟΠΥΥ - 8.5.2018

09-05-2018 15:29

Ορισμός μεταβατικού διαστήματος και οδηγίες εφαρμογής για την υποβολή των αδειών - βεβαιώσεων άσκησης επαγγέλματος των θεραπευτών ειδικής αγωγής

ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ

 

Αγγελίες

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης στην Άρτα

Ανάρτηση: 08-05-2018 09:53

Από Κέντρο Ειδικών Θεραπειών στην Άρτα ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης με πτυχίο ΤΕΙ και άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, για να ενταχθεί στο δυναμικό του Κέντρου από τον Σεπτέμβριο 2018.

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης στη Νάξο

Ανάρτηση: 07-05-2018 09:34

Κέντρο Ειδικών Θεραπειών στη Νάξο αναζητά Λογοθεραπεύτρια/η για πλήρη απασχόληση με καλές αποδοχές από τον Σεπτέμβριο.

Ζητείται άνδρας λογοθεραπευτής στο Περιστέρι

Ανάρτηση: 27-04-2018 15:35

Ζητείται άνδρας λογοθεραπευτής για συνεργασία πλήρους απασχόλησης σε κέντρο ειδικής αγωγής με παιδιά στο Περιστέρι Αττικής.

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης στη Θεσσαλονίκη

Ανάρτηση: 23-04-2018 12:03

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης για συνεργασία σε Κέντρο Αγωγής και Λόγου στην περιοχή Κάτω Τούμπα Θεσσαλονίκης. Απαραίτητη 4ετής προϋπηρεσία και τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών.

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια/ης στα Χανιά

Ανάρτηση: 20-04-2018 11:44

Ψυχοδιαγνωστικό Κέντρο στα Χανιά ζητά συνεργάτη λογοθεραπεύτρια/η από τον Σεπτέμβριο 2018, με πλήρες ωράριο και εμπειρία σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές.

Ζητείται Λογοθεραπεύτρια στο Αιγάλεω

Ανάρτηση: 19-04-2018 12:17

Ζητείται λογοθεραπεύτρια, πτυχιούχος ΤΕΙ, από κέντρο ειδικών θεραπειών στο Αιγάλεω. Απασχόληση δύο ημέρες την εβδομάδα.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΓΓΕΛΙΕΣ